درخت خرما

خانه / بلاگ

درخت خرما

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ tosse paydar ۰ دیدگاه

تاریخچه کاشت نخل خرما در ایران
کاشت گیاه خرما در ایران قدمتی طولانی دارد و ایران یکی از تولیدکنندگان برتر این میوه در جهان است. طبق گزارش سازمان جهانی خواربار (فائو)، 15 درصد از تولید خرما در جهان متعلق به ایران است. پنج استان کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان بیشترین سطح زیر کشت خرما را دارند. بیش از 3000 رقم خرما در جهان شناخته شده است که بیشتر آنها متعلق به ایران و 400 رقم آن متعلق به ایران است.

گیاه شناسی نخل خرما
تنه درخت خرما

درخت خرما گیاهی تک لپه ای و از تیره خرما و بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. تنه این درخت از بقیه الیاف برگ خرما و به صورت ستونی عمودی، استوانه ای، بدون شاخه و دارای ابعاد یکسان در تمام طول تنه است و رشد آن همیشه رو به بالا است. قطر متوسط تنه درخت خرما معمولاً 40 تا 50 سانتی متر، ارتفاع آن 10 تا 20 متر و رنگ آن قهوه ای است.

ریشه های گیاه خرما

ریشه های نخل به راحتی به عمق خاک نفوذ کرده و در سطح وسیعی پخش می شوند. به طور کلی تراکم زیاد و وجود ریشه های اولیه در عمق باعث می شود که خرما از رطوبت اعماق پایین خاک استفاده کند و در نتیجه تنش آبی و خشکی را تحمل کند. بنابراین یکی از دلایل اصلی مقاومت درختان خرما به خشکی یک گیاه است.

برگ خرما

برگ های درخت خرما پهن، دراز و بسیار زیبا هستند و از نظر استحکام و استحکام از پلاستیک ضخیم به نظر می رسند. این برگ ها به راحتی رطوبت خود را از دست نمی دهند و در برابر باد و طوفان شدید نمی شکنند. طول عمر برگ خرما به 7 سال می رسد.

خرما

میوه‌های خرما انواع مختلفی دارند و اغلب مستطیلی شکل با پوست قهوه‌ای تیره که متمایل به قهوه‌ای مایل به قرمز یا زرد است. پوست میوه پس از رسیدن بسیار نازک و ظریف می شود. میوه خرما بسیار شیرین و تک هسته و بسیار سفت است.

حقایق جالب در مورد نخل خرما
نخل خرما عمر طولانی دارد و بین 100 تا 200 سال دوام می آورد، اما نخل ها عموماً قبل از صد سالگی قطع می شوند، زیرا در سنین بالاتر مقدار میوه آنقدر کاهش می یابد که برای نگهداری از این نخل های بسیار قدیمی فایده چندانی ندارد. .

خرما گیاهی است دو پایه و به دو صورت نر و ماده وجود دارد. جالب است بدانید که فقط نخل ماده میوه می دهد اما برای میوه دادن درختان ماده باید تعدادی درخت نر در بیشه وجود داشته باشد تا گرده افشانی شود.
درخت نخل کاربردهای زیادی در صنعت دارد. از برگ خرما در ساخت حصیر و انواع ظروف بافندگی و از تنه و چوب آن در کارخانجات نئوپان و کاغذسازی و پوشش ساختمان ها و پل ها استفاده می شود.
بر خلاف سایر درختان، اگر سر شاخه درخت خرما قطع شود، درخت خرما شروع به خشک شدن می کند و بنابراین به انسان تشبیه می شود.

جالب است بدانید که اگر چوب درخت خرما را بسوزانید زغال ندارد.

درخت خرما در سن 16 سالگی میوه می دهد.
درخت نخل پرآب به آب نیاز دارد

خرما در برابر کم آبی بسیار مقاوم است و باران های فصلی برای رشد این گیاه کافی است. اما آبیاری درختان خرما در مناطق مختلف بستگی به شرایط آن منطقه دارد. به یاد داشته باشید که خرما را می توان در مناطقی با زمستان های معتدل و تابستان های گرم و خشک برای رسیدن میوه کشت کرد و از زمان گرده افشانی تا زمان برداشت میوه به مدت 5 تا 7 ماه باران یا رطوبت بیش از حد وجود ندارد.

برچسب ها : برگ خرما, خرما, درخت خرما, نخل, نخل خرما,


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.